زمانی که هدفمندسازی یارانهها آغاز شد، خیلیها شهامت دولت در اجرای این
طرح را ستودند؛ هر چند که بسیاری از مقامات هم نگران تبعات بعدی این طرح
بودند و البته عدهای هم این طرح اجرا نشده را از پیش شکست خورده
میخوانند. شهامتی که آن موقع به معنای واقعی نمود پیدا کرد و حالا که بحث
انصراف از یارانه، پیامکهای سازمان هدفمندسازی و حتی تماسهای تلفنی
مشکوک مطرح میشود، جای خالیاش به شدت به چشم میخورد.
پیامکهای
انصراف از یارانه برای بار دوم است که موجی از انتقادات مردمی را به همراه
داشته است؛ بار نخست اواخر سال گذشته بود که چند ساعت پس از مخالفت مجلس
با افزایش یارانههای نقدی از ابتدای سال ۹۱ و همزمان با افزایش شدید قیمت
اقلام مصرفی، پیامکهای مبهم به بخشی از مردم رسید و پرسشهای زیادی به
همراه داشت. آن هم با این مضمون: «آقای... نظر به تمکن مالی لطفا جهت
انصراف از دریافت یارانه به سامانه www.refahi.ir مراجعه کنید؛ سازمان
هدفمندی یارانهها» به نظر میرسد که مسئولان این بار پیامک بهتری تدارک
دیدهاند اما چه بسا بد نبود که به یکی از جوانان و نوجوانان اعتماد
میکردند و پیامکی با ابهام کمتر روانه اعصاب مردم میکردند!
به
گزارش «تابناک»، چند وقتی است که پیامکهایی به برخی از سرپرستان خانوار
ارسال شده که طی آن، سازمان هدفمندسازی یارانهها از فرد مورد نظر (با ذکر
نام و نام خانوادگی) خواسته است که جهت انصراف از دریافت یارانه به سامانه
refahi.ir مراجعه نماید. اینجاست که لغت «انصراف» اولین نکتهای است که
نوید این پیامکها به مردم محسوب میشود و قدرت تخریبی بالایی دارد.
این
در حالی است که رئیس سازمان هدفمندی یارانهها در مصاحبههایش خطاب به
کسانی که پیامک انصراف از دریافت یارانه را دریافت کردهاند، میگوید: «با
مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی این سازمان، انصراف یا عدم انصراف خود را
اعلام کنید.»؛ به این معنی که مراجعه این دسته از افراد – که پیامک دریافت
کرده اند- به سامانه اینترنتی این سازمان لازم است ولی دو گزینه پیش روی
ایشان قرار دارد: انصراف از کل یارانه یا قسمتی از آن و یا عدم انصراف. به
عبارتی سادهتر، متاسفانه گزینه عدم انصراف در پیامکهای ارسالی از قلم
افتاده (!) و با توجه به حساسیت بالای این ماجرا برای بسیاری از مردم، با
خطایی مواجه هستیم که بار منفی زیادی به همراه دارد.
پیش
از تعطیلات نوروز و زمانی که خبرنگار یکی از بخشهای تلویزیونی به سراغ
مدیر عامل سازمان هدفمندی یارانهها رفته بود و از التهاب ناشی از
پیامکها میگفت، پاسخ داد: «از ابتدای انجام کار بزرگ هدفمندی یارانهها
مبنای و عنصر اختیار و انتخاب مردم قرار داده شد. پیامکهای که برای مردم
ارسال شد، در واقع به آنها گفته شد به سامانه مراجعه کرده و در آنجا نیز
گزینه خود انصرافی وجود دارد که ظرف یک دقیقه وارد این سامانه میشوند و
در آنجا خواسته شده است، چنانجه موافقید این گزینه را انتخاب کنید و اصولا
این امر اختیاری است.» مرادی در پاسخ به این سؤال که بسیاری از مردم
میگویند این پیامک کلام اختیار ندارد، گفت: «در ارسال متن پیام محدودیت
فنی وجود دارد و نمیتوان بیشتر از ۷۰ شناسه یا کاراکتر را پیامک نمود و
پیام اصلی این است که به مردم میگوید به سامانه رفاهی مراجعه کنند.» گویا
کارکترهای پیامک زودتر هدفمند شدهاند و مشکل اصلی همینجاست!
یکی
از سرپرستان خانوار که پیامک اعلام انصراف از یارانه را دریافت کرده به
خبرنگار ما میگوید: «نمیدانم به سایت مراجعه کنم یا نه چون در پیامک
نوشته نشده که در صورت عدم انصراف هم به سایت مراجعه کنم ولی برخی
میگویند مراجعه نکردن به معنی پذیرش انصراف است!»
وی
ادامه میدهد: «وقتی به قسمت «پاسخ به سوالات شما» در سایت مراجعه کردم،
هیچ پاسخی به سوالم دریافت نکردم و انگار نه انگار که این مساله برای
امثال بنده سوال به همراه داشته است؛ هیچ یک از مسئولان هم که توضیحی در
این باره ندادهاند که مراجعه نکردن افرادی مثل من چه عواقبی به همراه
خواهد داشت؟»
سوالاتی از این دست در حالی مطرح میشود که برخلاف
زمان آغاز این طرح، خبری از توضیحات پرشمار مسئولین امر نیست و علاوه بر
اینکه برخی به اشتباه افتادهاند (و از روی عدم آگاهی و به اشتباه از
دریافت یارانه انصراف دادهاند)، برایمان سوال شده که چه کسی از این
ابهامات سود میبرد و اصلا چرا باید عدهای برای بار دوم به سایت مراجعه
کنند و بگویند که حاضر نیستند که از یارانه گرفتن نگذشتهاند؟!
فارغ
از حدسها و گمانه زنیهای مختلفی که مطرح میشود، بد نیست که روند مراجعه
به سامانه «رفاهی دات آی آر» را با بهره گیری از تصاویر مرور کنیم:
با ورود به صفحه نخست این سایت،
روی گزینه «انصراف/عدم انصراف» کلیک کرده و سپس در صفحهای که باز میشود
کد ملی، سریال شناسنامه و کد امنیتی را وارد کنید.
اگر خواهان انصراف نیستید، گزینههای سبز رنگ را کلیک نمایید و در غیر اینصورت از گزینههای قرمز استفاده کرده و به دریافت یارانه خاتمه دهید.
در
این مرحله اگر با انصراف از دریافت یارانهتان موافق نیستید، «عدم تایید»
را کلیک و در غیر اینصورت با انتخاب «تایید» به یارانه گرفتن خاتمه
میدهید.
از نکات عجیب این صفحات درج ناقص شماره تلفن همراه متقاضی است که شاید ناشی از امن نبودن این سامانه باشد!
در این مرحله اگر با انصراف از
نیمی از مبلغ یارانهتان موافق نیستید، «عدم تایید» را کلیک و در غیر
اینصورت با انتخاب «تایید» به نیمی از یارانه دریافتیتان اکتفا خواهید کرد
(البته معلوم نیست که چه فلسفهای پشت این نصف کردن یارانه وجود دارد!)
در
این مرحله هم مانند مرحله قبلی، کلیک کردن «تایید» به معنی انصراف است و
کلیک کردن «عدم تایید» به این معنا تلقی خواهد شد که شما تمایل به ادامه
گرفتن یارانهتان هستید.
این
کلیک «تایید» تنها میتواند عدهای را دو به شک کند که در مراحل قبل گزینه
درستی را کلیک کردهاند یا نه اما کارکرد حقیقی این صفحه ارسال یک پیامک
به تلفن همراهتان است که در صفحه بعدی به کارتان خواهد آمد.
کدی
را که به تلفن همراهتان ارسال شده (از شماره تلفن ۹۸۳۰۰۰۲۵+) و متشکل از
چند عدد است وارد کرده و «تایید» نمایید تا به این نتیجه برسید:
آقای/خانم.... عدم انصراف شما مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه به اطلاع شما خواهد رسید.
البته هنوز معلوم نیست کدام نتیجه به اطلاعتان میرسد و فرآیند منتج به این نتیجه چیست و ...
نظرات شما عزیزان:
|